Chef Engineer
Malam ini tepat pada pukul 8.30 mlm hingga 9.30 mlm akan dijalankan satu kempen " 60 Earth Hour" yang mana seluruh rakyat Malaysia diminta menutup lampu dan segala alatan yang mengeluarkan cahaya demi menunjukkan tanda sokongan kepada bumi yang kian tua. Kempen ini telah mendapat sokongan yang meluas daripada semua pihak menerusi media masa, media cetak dan internet.
Penglibatan rakyat Malaysia sangat - sangat dialukan. Tetapi adakah kita terfikir apakah yang akan dilakukan oleh seorang/sepasang/sekumpulan;
1) Remaja
2) Kanak - kanak
3) Suami isteri
4) Kekasih
5) Penjenayah
6) Anggota Polis
7) Anggota Tentera
8) Hamba Allah Yang Taat

Di dalam masa satu jam yang gelap gelita, bermacam - macam perkara boleh berlaku. Seorang/sekumpulan remaja yang nakal akan memikirkan cara untuk membuat jenayah. Bagi kanak waktu ini merupakan masa yang membosankan. Maklumlah dah gelap cam mana nak main lagi. Kena paksa tido! Sepasang suami isteri, tentulah waktu ini waktu yang romantik. Mmmm.. macam - maca boleh buat. Maklumlah dah halal.
Diwaktu ini jugalah Syaitan - syaitan LaknatuLLAH akan bersuka ria dengan membuat O.T untuk menghasut kekasih - kekasih yang sedang berdua - duaan. Dah sedia maklum, gelap. Sejam plak tu. Boleh terjadi banyak perkara yang tak baik. Susah nak cari passangan Kekasih yang pergi masjid untuk lari daripada Syaitan. Takut kena goda. Waktu ini jugalah, pegawai -pegawai agama passti bertungkus lumus untuk membuat roadaan bagi memasti takde takde pasangan kekasih yang membuat onar di luar sana.
Dapat dirasakan penjenayah pasti mempunyai rancangan yang licik bagi meraikan kempen ini. Sejam gelap katakan. Pelbagai plan dirancang agar sesuai dengan masa sejam itu. Mungkin ada bank yang kena rompak? Rumah yang kena pecah? Harapan agar penjenayah turut bekerjasama menjayakan kempen ini dengan tidak melakukan jenayah. Kasi can la skit.
Anggota polis dan tentera sudah tentulah diwaktu ini kena standby. Takut negara kena serang. Jenayah berleluasa dan pelbagai masalah lain yang mungkin boleh berlaku.
Namun begitu, bagi seorang hamba ALLAH yang taat pada perintahNYA, diwaktu pastilah dipenuhi dengan amal ibadat (berdua - dua dengan ALLAH), memuji dan bertahmid dengan kebesaran ALLAH. Menginsafi diri bahawa dunia ini semakin lanjut usia. Semoga kita berada di dalam golongan ini. Insya ALLAH.
Kita mengharapkan agar diwaktu kempen ini dijalankan, jangan lah kita lupa pada ALLAH. Mengingati ALLAH akan menjauhi diri daripada kemungkaran dan kemaksiatan yang mana ia akan memberikan pulangan yang lumayan kepada kita di akhirat kelak..
Berfikirlah...
0 Responses