Chef Engineer
Sedar atau tidak, setiap kali kemalangan jalan raya yang melibatkan bas dan kematian yang ramai alasan yang diberikan oleh mereka - mereka yang terbabait didalam industri ini adalah sama sahaja.. Dari dulu hingga sekarang tiada alasan yang lain. Antaranya pemandu yang keletihan akibat kerja lebih masa sebab gaji kecil.

'Persatuan Pengusaha-pengusaha Bas Se-Malaysia (PMBOA) dan Kesatuan Sekerja Pengangkutan (TWU) berkata, pendapatan purata untuk pemandu yang berpengalaman selama lima tahun adalah antara RM2,000 dan RM3,000 termasuk elaun. Pemandu lori dibayar lebih.' Selanjutnya...

Itu tokey bas yang ulas. Pelik betul jika dah tahu pemandunya terpaksa kerja lebih sebab gaji rendah, sepatutnya naikan gaji mereka ikut kemahiran masing. Tambahkan pemandu supaya mererka memperolehi rehat yang secukupnya. Jangan asyik perah keringat orang sahaja dan hanya mementingkan keuntungan yang maksima. Tokey-tokey bas dah kaya raya manakala pemandu bas pula bergaji hanya 'cukup-cukup' makan je. Bila kemalangan berlaku, dah tentu pemandu bas yang akan kena dakwa kerana cuai. Keluarga terpaksa bergolok bergadai untuk memastikan suami/pencari rezeki mereka tidak dipenjarakan. Habis tokey bas boleh masih meneruskan perniagaan masing-masing.

Dah tahu masalah, dah tentu selesai masalah ini jika tokey-tokey ini perihatin masalah dan kebajikan pekerja mereka.
Akal, Mata dan Hati :-
Wahai pemandu-pemandu bas, pandulah bas mengikut had laju yang telah ditetapkan. Kalau diperhatikan banyak bas-bas dipandu laju di atas lebuh raya hinggakan mampu memotong kenderaan yang dipandu 110km/j. Habis bas tu boleh potong kereta, dia bawak dengan kelajuan berapa? 90km/j?. ingatlah, keselamatan penumpang di tangan anda... Berita kemalangan bas...
Labels: | edit post
0 Responses