Chef Engineer
Bersatu padu dan Berkerjasama

Cerita wonderpets yang disiarkan setiap hari jam 2.30pm disaluran TV9 banyak memberi pengajaran kepada kanak-kanak. Konsep bekerjasama dan bersatu padu sangat dititik beratkan. Ia merupakan asas kejayaan sesuatu pekerjaan. Wonderpets menceritakan bagaimana 3 ekor haiwan peliharaan iaitu, Lini seekor anak tikus belanda, Tuck seekor anak kura - kura dan Mink - mink seekor anak itik bersatu padu serta berkerjasama untuk menyelamat anak - anak haiwan yang dalam kesusahan.

Semua misi yang dijalankan oleh mereka dapat dilaksanakan dengan jayanya hasil muafakat dan kerjasama sesama mereka. Susah dan senang dilakukan bersama - sama bagi menjayakan sesuatu pekerjaan. Suatu konsep yang sangat digalakkan dalam ISlam.

Namun begitu, Melayu di Malaysia (satu kaum dan satu agama) masih lagi tidak dapat berpadu tenaga dan bekerjasama mempertahankan agama yang dikasihi. Pelik dan hairan kerana manusia dianugerahkan dengan kebijaksanaan yang mampu membuat pertimbangan yang waras dan saksama. Oleh yang demikianlah Allah s.w.t telah mengangkat manusia menjadi khalifah di muka bumi ini.

Ada wajarnya kita patut melihat cerita ini agar kita sama - sama dapat mengambil iktibar....

Akal, Mata dan Hati:-

Saya ingin melihat Umno dan Pas bergabung, tetapi mengikut acuan Pas. Islam diutamakan. Nak tgk PM Malaysia; DS Najib dipanggil DS Tuan Guru Najib Tun Razak. Tinggi ilmu akhirat dan dunia yang mampu memimpin Islam dan Melayu di Malaysia seterus menawan dunia. Mungkinkah terjadi?? Sama - sama doakan...

value="http://www.youtube.com/v/xxlWvE2U0nw&hl=en&fs=1&">
Labels: | edit post
0 Responses